زواج الاغتصاب والمرار الفاقع

غمض عينك، خد نفس عميق، دلوقتي تخيل معايا انك حد ارغم الجزء الواعي من دماغك انه يخرج من جسمك وارغم الجزء ده انه يقف وتتفرج عليه وهو بيهين وبيأذي وبينتهك جسمك بكل الوسائل الممكنة، قوللي حاسس بايه دلوقتي؟ موقفك ايه من نفسك ومن الشخص اللي عمل فيك كده؟ ماتقلقش اللي انت حاسس بيه دلوقتي مش حقيقة وهو واحد من المليون اللي بتحس بيه البنت والست اللي وقعت في طريق راجل فرض نفسه عليها بالقوة.

في مصر ودول عربية تانية في عادة بغيضة بتنص على ارغام زواج البنت اللي اتعمل فيها كده من الراجل عمل فيها كده حفاظا على “سمعة وشرف العيلة” سمعة ناس ماشية باريل وشرف ناس فقدت الشرف العادة دي الاعلام العربي اطلق عليها زواج الاغتصاب وبعض البنات اللي اتعرضوله انتحروا بعد ما منتهكينهم خدوا رخصة شرعية وقانونية للاستمرار في انتهاكهم، في دول تانية اللي بتشتكي ان تم اغتصابها بيتم اتهامها بالزنا وده طبعا غير المشهد العبثي اللي البوليس بيحول فيه الضحية للجنة من الدعاة لوعظها وهي في الحالة دي.

لكن كل ده كوم والخبر المنخوليا، خير اللهم اجعله خير اكتشفت ان دول عربية تانية بتعفي المغتصب من العقوبة اذا تزوج ضحيته، تقنين فج وعلني لاستمرار المغتصب في جمريته، في خطوة متأخرة اوي للأمام البرلمان الأردني لغى القانون ده وقال بشكل صريح ان زواج الاغتصاب لا يعفي المغتصب من العقوبة القانونية.

والسؤال هو: هل ده هايمنع الاهل من منع بنتهم المغتصبة من التبليغ بواقعة الاغتصاب وارغامها على الزواج من مغتصبها لحماية وهم شرفهم؟ الاجابة هي:لأ

القانون لازم يتضمن تجريم صريح لزواج الاغتصاب واعتبار الاب والام اللي بيرغموا بنتهم على زواج مغتصبها زي اللي بيخبي سلاح الجريمة بعد وقوعها، شريك في الجريمة بعد وقوع الحادث، يعني مغتصبين زيهم زي صهرهم المحبوب.

ياريت صناع القوانين يسمعوا الكلام ده عشان نخلص من العادات المقرفة دي وتقدر الضحية تعيش وتخطى التجربة الفظيعة اللي عانت منها.

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s