الثورة وسوق السيارات والرجال في الزي الأسود

النهارده وانا راكبة الاتوبيس ومعدية من عند سوق السيارات السوق كان كالعادة الزحمة والسواقين كالعادة @#$%^&* المهم ان سواق الاتوبيس واتنين من الركاب قعدوا يبصوا عالحاجات دي كأنها بتحصل في حياتهم لأول مرة مع ان اصغر واحد فيهم من جيل الشارلستون وقعدوا يشتموا في الثورة واللي عملوا الثورة
الموقف ده لفت نظري لحاجة مهمة وهي ان الشعب المصري شعب بيحب لما يحس ان فيه مشكلة في ناحية يبص الناحية التانية ولما باب يجيله من الريح يسده ويستريح
ونتيجة ده انهم لما شافوا كمية المشاكل اللي كانت مستخبية اترعبوا وقالوا يامي
اترعبوا من قوة المعرفة مش من المشاكل
وكرهوا المعرفة وقوة المعرفة وبدل ما يحاولوا يحلوا المشاكل دوروا على شماعة
وده فكرني بمشهد في فيلم Men in Black الجزء الأول لما ويل سميث قال لتومي لي جونز ان الناس ذكية ومن حقها تعرف الحقيقة قام تومي لي جونز رد عليه وقاله الشخص لوحد ذكي لكن الناس غبية
بمعنى ان انا لو كنت قعدت جمب واحد من التلاتة اللي كانوا بيشتموا واتناقشت معاه بهدوء كان هايعترف في النهاية ان المشاكل كنت موجودة قبل الثورة وان هو كان متعامي لكن بمجرد ما يقعد جمب حد حاقد عالثورة او خايف من التغيير هايتعدي منه لأن المشاعر معدية

3 thoughts on “الثورة وسوق السيارات والرجال في الزي الأسود

  1. ربما انتي على صواب ولكن ما لا ينكره احد تفاقم المشكلات والازمات وانحدار فى مستوي الاخلاق فى السنوات الاخيرة
    سعدت بزيارة مدونتك

  2. انا متفق معاكي انه عادي ,, طب احنا ممكن نقرأ ونفهم او نتحرى ونتاكد من صحة اللى بنشوفه فى الاعلام
    بس كل الشعب مش فاضى ولا بيقرأ او متعلم .. يعني ممكن بيجي من الشغل هيشوف شوية الاعلامين وهو طبعا مصدقهم وعلى كدا
    للاسف احنا شعب بيحب يلعب دور الضحية او المضحوك عليه

اترك رد

